-
fenci.gen.tr
 
 
   

MENÜ
  FEN FEN BİLİMLERİ MENÜSÜ
fen Fen Yazılıları (5-6-7-8.Sınıf)
Bilim Uygulamaları Yazılıları
BEP Yazılı Soruları
Fen Planları (Yıllık-Günlük-Bep)
Fen Zümre Toplantı Tutanakları
Fen Şube Toplantı Tutanakları
Fen Sunu ve Slaytları
Fen Çalışma Kağıtları
Önce Konu-Sonra Soru
Fen TEST Soruları İndir
Fen Konu Özetleri-1
Fen Konu Özetleri-2
Bilim,Fen ve Teknoloji Kulübü
MEB Kazanım Testleri (Tüm Yıllar)
LGS Denemeleri
PYBS Soruları ve Cevapları
Fen Ders Kitapları
fenkurdu.gen.tr


İLETİŞİM
Bize Ulaşın
Öğretmen Grubumuz-1
Öğretmen Grubumuz-2

 

Çocuğunuzla iletişim kurmak
  Yazılar || Eğitim Yazıları
   Çocuğunuzla iletişim kurmak


Çocuğunuzla iletişim kurmak
İletişim, insanlar arası ilişkilerin kurulmasında olduğu kadar, anne-baba ve çocuk ilişkisinin kurulup, geliştirilmesinde de çok önemli bir olgudur. Ebeveynlerin çocuğu tanıması ve anlaması, çocuğu ile arasındaki iletişime bağlıdır. İyi bir iletişim kurmak isteyen ebeveyn, çocuğu ile nasıl konuşması ve onu nasıl dinlemesi gerektiğini bilmelidir. Konuşma nasıl bir sanat ise dinleme de bir sanattır.
Çocuğunuzun sizinle daha rahat iletişim kurabilmesi için sizin onu iyi dinlediğinize inanması gerekir. İletişim açısından en önemli dinleme şekli aktif dinlemedir, dinleyen kişi konuşanın söylediklerini açarak ona geri verir; böylece dinleyenle konuşan arasında bir dialog kurulur. Bu nedenle çocuklarınızın sizlerle konuşması sırasında aktif dinlemeyi tercih edin. Aktif dinlemeyi seçen ebeveyn, çocuğa daha büyük bir dikkat yönelteceğinden bu tavrıyla ona huzur ve güven aşılar. Böyle bir ortamda çocuk kendisini rahatsız eden her şeyi kolaylıkla ortaya koyabilir, sorununu çekinmeden dile getirebilir. Çocuk kendisini içtenlikle ifade edince ailede sorununu keşfederek onu daha iyi tanıyıp anlayabilir. Çocuklarımızla dialogumuzda onu olduğu gibi kabul etmeli ve bunu da ona hissettirmeliyiz. Çocuk ailesinde gördüğü kabul ile kendine güvenir.
Ebeveyn-çocuk ilişkisinde görülen sözlü tepkileri, şöyle sıralayabiliriz:
1. Emir vermek, yöneltmek : Çocuğa bir şeyi yapmasını söylemek veya emretmek. “Arkadaşlarının yanına dön, onlarla oyna.” Korku ya da aktif direnç yaratabilir. Söylenenin tersini “denemeye” davet edebilir. İsyankar davranışa ya da misillemeye yol açabilir. Çocuğa kendini önemsiz hissettirir.
2. Uyarmak, tehdit etmek : Bu şekilde konuşmaya devam ederse pişman olacağını söylemek. “Böyle konuşma, pişman olursun!” Korku, boyun eğme yaratabilir. Söz konusu sonuçların gerçekten meydana gelip gelmeyeceğini “denemeye” yol açar. Gücenme, kızgınlık, isyankarlığa neden olabilir. Kendisine saygı duyulmadığını düşündürür.
3. Nutuk çekmek, ders vermek : Çocuğa ne yapması gerektiğini söylemek. “Bu şekilde davranmamalısın.” Savunucu tutumları ve karşı koymayı kışkırtır. Çoğunlukla çocuğun iletişimi kesmesine ve artık dinlememesine yol açar. Çocuğun kendini beceriksiz ve yetersiz hissetmesine neden olabilir. Bıkkınlık, nefret uyandırır.
4. Öğüt vermek, çözüm getirmek : Çocuğa problemin çözümünde yol göstermek. “Niye arkadaşlarına buraya gelmelerini söylemiyorsun?” Çocuğun kendi sorunlarını çözmekten aciz olduğunu düşündüğümüzü gösterir. Çocuğun sorunu bütünüyle düşünüp, değişik çözümler getirip seçenekleri denemesine engel olur. Bağımlılık ya da direnme yaratabilir.
5. Açıklamak, ikna etmek : Kendi görüşünü çocuğa açıklayarak onu iknaya çalışmak. “Çocuklar aralarında anlaşabilmeli.” Kendi fikrimizi kabul ettirmek çalışmak, çocukların kendi fikirlerini üretmelerine engel olur.
6. Yargılamak, eleştirmek, aynı fikirde olmamak : Olumsuz bir yargıya varmak veya çocuğu olumsuz bir şekilde değerlendirmek. “Bu konuda tamamen haksızsın.” Genellikle çocuk yargı ve eleştirileri gerçek olarak algılar (“ben kötüyüm”) ya da karşılık verir (“Sen de daha mükemmel değilsin”.) Benlik saygısını aşındırır.
7. Alay etmek, utandırmak : Çocukta utanç duygusunu uyandırmak, ona bir sıfat yakıştırmak. “Bir vahşi gibi davranıyorsun.” Çocuğun kendini değersiz hissetmesine, sevilmediği kanısına varmasına yol açabilir. Çocuğun öz-imgesi üzerinde çok olumsuz etkileri olabilir. Genellikle karşılık vermeye yöneltir.
8. Aynı fikirde olmak, onaylamak, olumlu değerlendirmek : Olumlu bir yargı ifade etmek. “ Haklısın.” Olaylar karşısında objektif değerlendirme yapmasını engeller.
9. Yorumlamak, teşhis koymak : Çocuğa davranışının nedenini açıklamak. “Sen “a” yı kıskanıyorsun.” Tehdit edici, tedirgin edici olabilir ve başarısızlık duygusu uyandırabilir. Çocuk kendini korumasız, kıstırılmış hisseder, kendisine inanılmadığı kanısına varabilir. Çocuk, yanlış anlaşılma endişesi ile iletişimi keser. Eğer bu yorum doğruysa, çocuk kendini çıplak hisseder, bu kadar ortaya çıkarıldığı için utanabilir.
10. Teselli etmek, desteklemek: Çocuğu rahatlatmak için konuşmak, bu düşüncesini silmeye çalışmak. “Bütün çocukların başından bu tür olaylar geçer.” Çocuğun kendini “anlaşılmamış” hissetmesine neden olur. Kızgınlık duyguları uyandırır (“Size göre kolay tabii”) Çocuk genellikle mesajı “kendini kötü hissetmen doğru değil” biçiminde algılar.
11. Soru sormak, soruşturma yapmak : Probleme çözüm getirmek için neden aramak. “Çocuklar niçin seninle oynamak istemediklerini söylediler mi?” Yarı doğru cevaplamaya, kaçamak yapmaya, yalana yol açar. Korku ya da kaygı yaratabilir. Konuşma özgürlüğünü sınırlar. Ailenin endişelerinden doğan sorulara cevap vermeye çalışan çocuk kendi sorununu gözden kaçırabilir.
12. Konuyu dağıtmak, şaka yapmak : Bir şaka ile ona sorununu unutturmaya çalışmak. “Boş ver, unut gitsin.” Çocuğa, sorunlarının önemsiz, saçma sapan ve geçersiz olduğu anlamını verebilir. Kendisi ile ilgilenilmediğini, kendisine saygı gösterilmediğini düşündürür.
Araştırmalara göre ebeveynin sözlü tepkilerinin %90’ı bu on iki gruptan birine girer. Ebeveynlerin sadece %10’luk bir kısmı çocuğa hikayesini ayrıntılı bir şekilde anlattırarak daha derine inmeyi dener. %90’ının başvurduğu sözlü tepkiler, dialog kurulmasını mümkün kılmadığından, ebeveyn daha olumlu bir yaklaşım sağlamanın yolunu aramalıdır. Öncelikle duygu ve düşüncelerinin kabul edildiği hissettirilmeli, sonra çocuğun konu üzerinde daha uzun süreli konuşmasına fırsat verilmelidir.

[ Yazan : admin | Okunma : 1108 ]



Son 5 Yorum

Henüz Yorum Yazılmamış.
Siz bir tane yazın..



Yorum ekleyin..(Sadece üyeler)

Kodlar , Duygular (Smile'ler)

SON EKLENENLER
 

2022-2023 5.Sınıf Şube Öğretmenler Kurulu 1.Dönem Toplantı Tutanağı-1

2022-2023 6.Sınıf Şube Öğretmenler Kurulu 1.Dönem Toplantı Tutanağı-1

2022-2023 7.Sınıf Şube Öğretmenler Kurulu 1.Dönem Toplantı Tutanağı-1

2022-2023 7.Sınıf Fen Bilimleri Yıllık Planı-1

2022-2023 6.Sınıf Fen Bilimleri Yıllık Planı-1

2022-2023 8.Sınıf Fen Bilimleri Yıllık Planı-1

2022-2023 7.Sınıf Fen Bilimleri Yıllık Planı-2

2022-2023 Fen Bilimleri Dersi 1.Dönem Zümre Toplantı Tutanağı-2

2022-2023 Fen Bilimleri Dersi 1.Dönem İlçe Zümre Toplantı Tutanağı-1

2022-2023 Fen Bilimleri Dersi 1.Dönem Zümre Toplantı Tutanağı-1

2022-2023 8.Sınıf Şube Öğretmenler Kurulu 1.Dönem Toplantı Tutanağı-1

2022-2023 8.Sınıf Fen Bilimleri Yıllık Planı-2

Tüm Dosyalar

Copyright © 2007-2022
www.fenci.gen.tr Sizinle 15 Yıldır Birlikte!
Hatırla :