-
fenci.gen.tr
 
 
   

MENÜ
  FEN FEN BİLİMLERİ MENÜSÜ
fen Fen Yazılıları (5-6-7-8.Sınıf)
Bilim Uygulamaları Yazılıları
BEP Yazılı Soruları
Fen Planları (Yıllık-Günlük-Bep)
Fen Zümre Toplantı Tutanakları
Fen Şube Toplantı Tutanakları
Fen Sunu ve Slaytları
Fen Çalışma Kağıtları
Önce Konu-Sonra Soru
Fen TEST Soruları İndir
Fen Konu Özetleri-1
Fen Konu Özetleri-2
Bilim,Fen ve Teknoloji Kulübü
MEB Kazanım Testleri (Tüm Yıllar)
LGS Denemeleri
PYBS Soruları ve Cevapları
Fen Ders Kitapları


İLETİŞİM
Bize Ulaşın
Öğretmen Grubumuz-1
Öğretmen Grubumuz-2

 

Türkiye'nin Çölleşme Alameti
 
National Geographic dergisi ve TEMA Vakfı tarafından Türkiye'de çölleşmeyi gösteren 'çölleşme haritası' hazırlandı.TEMA Vakfı yetkilileri, yapılan araştırmalara göre, Türkiye'nin yüzde 89'unun hafif, orta, şiddetli ve çok şiddetli olmak üzere erozyon ve çölleşme riskiyle karşı karşıya kaldığını belirtti.

Yetkililer, erozyona toprağın eğimli olması, yanlış arazi kullanımı, doğal bitki örtüsünün yok edilmesi, iklim değişikliği ile toprak ve yüzey özelliklerinin yol açtığını da belirtti.

Haritaya göre ülkenin yüzde 36.84'ünde çok şiddetli (koyu kırmızı ile gösteriliyor), yüzde 23.6'sında şiddetli (kahverengi ile gösteriliyor), yüzde 23.19'unda orta şiddetli (sarı bölümler) ve yüzde 5.48'inde hafif şiddetli erozyon (beyaz bölümler) görülüyor.

Açık hava erozyon müzesi: Nallıhan

1/2.500 000 ölçeğinde hazırlanan haritada erozyon ve çölleşmenin görüldüğü yerler ayrıntılarıyla anlatılıyor.

Haritada yer alan yazıda, 'açık hava erozyon' müzesi olarak nitelendirilen, irili ufaklı tepe ve vadilerden oluşan Nallıhan'ın bazı bölümlerinin bitki örtüsünden yoksun olduğu ve hala bölgede yoğun toprak erozyonu yaşandığı belirtiliyor.

Burdur'da tepelik ve dağlık alanları kapsayan kuru ormanların büyük ölçüde tahrip edildiği, bölgede toprak kaybı yaşandığı vurgulanıyor.

Bölgede erozyonu tetikleyen en önemli unsur olarak sağanak yağışlar gösteriliyor.

Konya'nın Karapınar bölgesinde kumul tepelerinin mera olarak kullanılmasının bitki örtüsünü zayıflattığı, toprağı tutan geven, yavşan ve sığır kuyruğu gibi bitkilerin sökülmesi ve rüzgarın hızının 110 kilometreye çıkmasıyla kumulların hareketlendiği vurgulanıyor.

Erzincan'ın kuzeyindeki Esence Dağları'nda kuru ve sıcak iklimin hüküm sürdüğü, kuzey bölümünde toprak kaymalarının görüldüğü belirtiliyor.


Haritada Kahramanmaraş'taki Ahırdağı'nın önceleri sedir ormanı olduğu, ancak kontrolsüz kesim ve düzensiz otlatma yüzünden bölgenin bitki örtüsünden yoksun kaldığına dikkat çekiliyor.

Ahırdağı Havzası'ndan gelen sel ile çöküntü ve tortunun Menzelet Barajı ile Kahramanmaraş Ovası'nın sulanması, içme ve sulama suyunu karşılayan Ayvalı Barajı'nı etkilediği belirtiliyor.

Iğdır'da kum fırtınaları

Haritada yer alan yazıda, Erzurum'un Oltu bölgesinde düşük irtifalı sahalarda bitki örtüsünün zayıf olduğu belirtiliyor. Bölgede aşırı otlatma, dağlık coğrafya ve artan eğimin erozyon riskini, oluşan oyukların ise heyelan riskini artırdığı vurgulanıyor.

Aras Nehri boyunca yer alan tektonik bir çöküntü olan Iğdır'ın, çevresine göre daha düşük olan yağış alması ve kurak yaz, ılıman kış şartları nedeniyle mikroklima özelliği gösterdiği belirtiliyor.

Aralık ilçesinin batı ve güney batısında rüzgar erozyonu başladığı vurgulanıyor. Kum fırtınalarının Aralık ilçesi ve çevresini tehdit ettiği kaydediliyor.

[ Ekleyen  (gezgin) | 06.08.2012 00:30:53 |]
( Yorumlar (0) | Okunma : 2163 | Bu haberi yazdır | Arkadaşına Gönder |  )

  


SON EKLENENLER
 

6.Sınıf 3.Ünite: Kuvvet ve Hareket (Önce Konu Sonra Soru)

5.Sınıf 7.Ünite: Elektrik Devre Elemanları (Önce Konu Sonra Soru)

7.Sınıf 7.Ünite: Elektrik Devreleri (Önce Konu Sonra Soru)

6.Sınıf 5.Ünite: Ses ve Özellikleri (Önce Konu Sonra Soru)

6.Sınıf 4.Ünite: Madde ve Isı (Önce Konu Sonra Soru)

5.Sınıf 6.Ünite: İnsan ve Çevre (Önce Konu Sonra Soru)

6.Sınıf 7.Ünite: Elektriğin İletimi (Önce Konu Sonra Soru)

6.Sınıf 6.Ünite: Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı (Önce Konu Sonra Soru)

8.Sınıf 7.Ünite: Elektrik Yükleri ve Elektrik Enerjisi (Önce Konu Sonra Soru)

7.Sınıf 6.Ünite: Canlılarda Üreme, Büyüme ve Gelişme (Önce Konu Sonra Soru)

5.Sınıf 4.Ünite: Madde ve Değişim (Önce Konu Sonra Soru)

5.Sınıf 5.Ünite: Işığın Yayılması (Önce Konu Sonra Soru)

Tüm Dosyalar

Sitedeki Dökümanlar Fen Bilimleri Dersi Öğretmenlerinin Grup Paylaşımlarıdır.Hazırlayanın İsmi Silinmeden Paylaşılabilir. ***TELİF UYARISI***
www.fenci.gen.tr Sizinle 13 Yıldır Birlikte!
Hatırla :